ravan

ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.

ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی چیست؟

می دانیم که انتخاب همسر بسیار مهم بوده و نیاز است که آدمی ملاک ها و معیارهای معینی برای انتخاب همسر و ازدواج با وی داشته  باشد تا بدین سبب میزان احتمال بروز شکست در ازدواج کاهش یابد.

چه بسا با داشتن ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی نیز میزان آمادگی افراد برای ازدواج بیشتر بوده و راحت تر می توانند به انتخاب همسر بپردازند چرا که می دانند از فرد مقابل چه انتظاراتی داشته و چه کسی را می توانند با توجه به ملاک های مورد نظر خود شریک همیشگی خود بدانند.

چنانچه این نکته مهم است که بیان داریم هر یک از افراد ملاک ها و معیارهای خاص خود را برای ازدواج دارند چرا که هر یک از افراد دیدگاه های خاص خود را در خصوص انتخاب همسر دارند ولیکن در ادامه قصد داریم به برخی از ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی اشاره کنیم که می توانند مفید و موثر واقع شوند.

 

ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی

مهم ترین ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی

اشاره نمودیم که انتخاب همسر بسیار مهم می باشد زیرا همسر تنها فردی است که تا همیشه در کنارمان بوده و می توانیم به او تکیه کنیم بنابراین مهم است فردی را به عنوان همسر خود انتخاب نمود که بتوان در تمامی مواقع در کنارش بود.

1.راحتی در برقراری ارتباط

روانشناسان می گویند یکی از مهم ترین ملاکی که برای ازدواج باید آن را در نظر داشت این است که باید کسی را به عنوان همسر انتخاب نمود که نیاز نباشد برای دوست داشته شدن نقش بازی کرد بلکه همسر آدمی باید کسی باشد که بتوان در کنارش به خوبی ارتباط گرفته و جنبه های منفی شخصیت خود را به دلیل ترس از طرد شدن مخفی نکرد، بلکه سعی نمود این جنبه ها را در کنار جنبه های مثبت شخصیت خود افشا ساخته و به اصلاح عیوب و رفتارهای سمی خود پرداخت.

2.علایق مشترک

بسیار مهم است که زن و مرد علایق مشترکی با یکدیگر داشته باشند بدین سبب می توانند از تفریح کردن در کنار یکدیگر لذت برده و دلیلی برای سرگرمی و خوشحالی حتی در روزهای سخت زندگی پیدا کنند.

البته منظور از این حرف این نیست که باید در تمامی علایق با همسر خود شریک بوده و تفاهم داشت بلکه وجود برخی تفاوت ها می تواند شور و حال رابطه عاطفی را از حالت تکراری همیشگی درآورده و رنگ و بوی جدیدی را در زندگی رقم زند.

ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی

3.اهمیت به نوع رفتار و اخلاق

یکی دیگر از مهم ترین ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی نیز اخلاق و رفتار طرف مقابل می باشد. نوع اخلاق و رفتار همسر بسیار مهم بوده و می تواند سبب آرامش یا تنش در زندگی مشترک گردد.

چه بسا مهم است که زن و مرد در زندگی مشترک به یکدیگر اهمیت داده، به هم احترام بگذارند و با هم مهربان باشند، به نیازهای یکدیگر توجه کنند و به طور کل رابطه خوبی با یکدیگر برقرار سازند.

زن و مرد می توانند پیش از ازدواج رسمی برای شناخت بهتر اخلاقیات و خصوصیات رفتاری یکدیگر از جلسات مشاوره قبل از ازدواج بهره مند گردند و بدین سبب با کسب اطلاعات بهتر از رفتارها و اخلاق یکدیگر با هم ارتباط برقرار کنند.

4.اهمیت سلامت روان

بسیار مهم است که شخص مورد نظر از سلامت روان برخوردار باشد و اگر فرد از این نظر نیاز به درمان و کمک های درمانگر داشت باید ابتدا درمان شده و سپس با تایید درمانگر از بابت بهبود وضعیت روانی ایشان با این شخص ازدواج نمود..

علاوه بر تحقیقاتی که پیش از ازدواج رسمی از سوی اطرافیان حاصل می گردد بهره مندی از جلسات مشاوره قبل از ازدواج و نیز تست های روانشناختی شخصیت شناسی و..می توانند برای اطمینان از سلامت روان شخص مقابل کمک کننده باشند.

5.کنترل صحیح احساسات

کنترل احساسات از دیگر ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی می باشد، چنانچه افراد باید توجه کنند که فرد مورد نظر به هنگام عصبانیت یا اضطراب و..چگونه خشم و اضطراب خود را ابراز می کند و چه واکنشی در برابر هیجانات منفی سایرین خصوصا اطرافیان نزدیک نشان می دهد.

6.بلوغ فکری

منظور از بلوغ فکری این است که فرد بداند در هر موقعیتی با توجه به در نظر داشتن شرایط چه برخوردی داشته و چه واکنشی از خود نشان دهد.

فردی که به بلوغ فکری رسیده باشد می داند باید با همسر خود و اطرافیان حتی غریبه ها چه برخوردی داشته باشد و چگونه احساسات و نیازهایش را ابراز کرده و با دیگران تعامل کند و..

به طور کل فرد باید استقلال کافی را داشته و به قول خودمانی تری تکلیفش با خودش، هدفش از ازدواج و زندگی مشترک، علایق و..روشن باشد.فردی که به بلوغ فکری رسیده باشد به هنگام اشتباهات ابراز پشیمانی کرده و می تواند خطاهای خود را پذیرفته و به اصلاح آن ها بپردازد.

7.فرهنگ مشابه

از دیگر ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی تفاهم فرهنگی می باشد به نحوی که زن و مرد از نظر فرهنگی به یکدیگر نزدیک باشند فرضا نوع تعاملات، رفتار و سبک زندگی، آداب و رسوم ازدواج و..

8.توجه به وضعیت اقتصادی

از نظر روانشناسی نیاز است به وضعیت اقتصادی طرف مقابل توجه نموده و با در نظر داشتن منطق در کنار احساس تصمیم گیری نمود. در این وهله بررسی و اطمینان از این مساله که شخص می تواند واجبات زندگی را فراهم نموده و در آینده سبب بروز مشکلات متعددی مثل ناسازگاری، فراهم نکردن نیازهای همسر و.مهم می باشد.

بنابراین خوب است با فردی ازدواج نمود که از نظر اقتصادی به یکدیگر نزدیک هستند. چنانچه اگر به فردی علاقه مند هستید و تنها عشق را برای شروع زندگی مشترک مهم می دانید توصیه می کنیم حتما از جلسات مشاوره روانشناسی ازدواج بهره مند گردید که بدین سبب می توانید با شماره درج شده تماس حاصل نمایید.

ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی

9.استقلال و مسئولیت پذیری

می دانیم که ازدواج کردن مسئولیت های بسیاری داشته و نیاز است زن و مرد هر دو به خوبی مسئولیت پذیر باشند تا بتوانند به خوبی در کنار یکدیگر زندگی کنند. در صورتی که فرد مورد نظر دچار اهمال کاری یا تنبلی باشد و نتواند وظایف خود در زندگی مشترک را به خوبی ایفا سازد ممکن است زن و مرد به مرور با یکدیگر به اختلاف بخورند.

همچنین وجود استقلال همانطور که پیشتر به آن اشاره نمودیم بسیار مهم می باشد زیرا فرد باید از نظر عاطفی، فکری و..دارای استقلال بوده و بتواند به خوبی با همسرش تعامل داشته باشد. این فرد باید به تنهایی و بدون تاثیرپذیری از خانواده اش در تصمیم گیری به خوبی عمل کرده و بتواند با آگاهی کافی به انتخاب و تفکر درباره امورات زندگی با همسر خود و..بپردازد.

10.جهان بینی مشابه

از دیگر ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی که دارای اهمیت زیادی می باشد این است که زن و مرد نوع نگاه مشترکی به زندگی داشته باشند و از نظر دینی عقاید تقریبا مشابهی داشته باشند.

چنانچه اگر زن و مرد از نظر عقیدتی با یکدیگر در تفاهم نبودند بسیار مهم است که به یکدیگر و عقاید هم احترام گذاشته و بتوانند به خوبی اعتقادات خود را به هم بدون بروز هیچ اختلاف یا بی احترامی ابراز دارند.

11.صادق بودن

زن و مرد زمانی می توانند رابطه خوبی با یکدیگر داشته باشند که با یکدیگر صادق بوده و بدین سبب بتوانند به هم اعتماد کنند. اعتماد یک یا دو روزه ایجاد نشده و به زمان نیاز دارد بنابراین زوجین باید به تعهدات خود وفادار بوده و با دروغ و دورویی و..سبب برهم خوردن اعتماد و احساسات خالصانه یکدیگر به هم نشوند.

چنانچه ملاک های ازدواج از نظر روانشناسی بسیار زیاد هستند که سعی نمودیم به برخی از آن ها اشاره کنیم، برای شروع زندگی مشترک نیاز است زن و مرد ابتدا خودشان را شناخته و با مهارت های زندگی آشنا شوند تا بتوانند بخشش، تعهد، ابراز صحیح هیجانات و..را فرا گرفته و در کنار یکدیگر به خوبی زندگی کنند.

می توان جهت یادگیری این مهارت ها و کسب اطلاعات مفید در این زمینه در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین کلینیک روانشناسی  شرکت نمود.جهت بهره مندی از این جلسات کافیست تماس حاصل گردد.

 

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *