ravan

علل طلاق از دیدگاه روانشناسی

کلینیک روان‌شناسی به صورت ۲۴ ساعته مشغول به پاسخگویی، نوبت‌دهی و مشاوره می‌باشد.
علل طلاق از دیدگاه روانشناسی

علل طلاق از دیدگاه روانشناسی چیست؟

شاید این سوال پیش آید که چرا برخی زوجین تصمیم به جدایی از هم می گیرند؟ چرا تلاش نمی کنند رابطه شان را حفظ کرده و کیفیت ارتباطشان با یکدیگر را افزایش دهند؟ در ادامه نیز قصد داریم به برخی علل طلاق از دیدگاه روانشناسی اشاره کنیم.

منظور از طلاق چیست؟

زمانی که زن و مرد تصمیم بگیرند دیگر با یکدیگر زندگی نکرده و به صورت رسمی از یکدیگر جدا شوند نیز این مساله به معنی این است که قصد طلاق از هم را دارند.

زن و مرد دیگر حال خوبی در کنار یکدیگر نداشته و نمی توانند با وجود هم احساس آرامش داشته باشند این نیز به مرور سبب طلاق عاطفی می گردد که اگر زوجین به حل این مساله نپردازند، طلاق عاطفی به مرور منجر به طلاق رسمی و جدایی می گردد.

علل طلاق از دیدگاه روانشناسی

علل طلاق چیست؟

دلایل متعددی می توانند سبب گردند که زن و مرد  تصمیم به جدایی و طلاق از یکدیگر بگیرند.

1.عدم حل اختلافات زناشویی

یکی از این علل که از جمله مهم ترین دلایل بروز طلاق محسوب می گردد، حل نکردن اختلافات زناشویی می باشد.زمانی که زوجین نتوانند به خوبی اختلافات و مشکلاتی که با یکدیگر دارند را به خوبی حل کرده و ارتباط خوبی با همسرشان برقرار سازند نیز به مرور شدت اختلافات افزایش می یابد.

میزان احترام گذاشتن زن و مرد به یکدیگر کاهش یافته و به مرور چالش های بیشتری بر سر راه زن و مرد قرار می گیرد..از علل طلاق از دیدگاه روانشناسی نیز همین مساله می باشد که زن و مرد به جای تلاش برای شنیدن احساسات و ناراحتی های یکدیگر، حل اختلافات و..به ادامه دادن کدورت پرداخته و با یکدیگر سرد می شوند.

در حالی که سردی زوجین با یکدیگر در رابطه نیز می تواند به مرور منجر به طلاق عاطفی و یا جدایی شود.بسیار مهم است که زن و مرد نحوه ارتباط با یکدیگر را یاد گرفته و بدانند چگونه با هم رابطه بهتری را برقرار سازند. به یکدیگر نزدیک تر شده و به صورت منطقی به حل مشکل بپردازند.

2.مشکلات مالی

طبیعتا نمی توان نقش پول را در کیفیت بالای زندگی مشترک نادیده گرفت. یکی از علل طلاق از دیدگاه روانشناسی نیز وجود مشکلات مالی نیز می باشد.

زمانی که تنها یک عضو خانواده سخت مشغول به کار بوده و دیگری در هر زمان به خرج کردن بسیار آن بپردازد نیز ممکن است به مرور شاهد طلاق این دو فرد بود.

بسیار مهم است که زن و مرد با یکدیگر در خصوص نحوه مدیریت کردن مخارج مشورت نموده و برنامه ریزی ای درست و اصولی بابت صرف و خرج هزینه ها داشته باشند تا بتوانند علاوه بر سرمایه گذاری و پس انداز به خوبی برای خواسته های خود هزینه کرده ، تفریح کنند و لذت ببرند.

3.بیش از حد متوقع بودن

از دیگر علل طلاق از دیدگاه روانشناسی این است که زن و مرد بیش از حد از یکدیگر توقع داشته باشند. این مهم است که زن و مرد انتظار نداشته باشند که همسرشان نیازها و خواسته هایشان را برایشان تامین سازد زیرا این امر طبیعتا می تواند فشار زیادی را بر ایشان تحمیل سازد.

4.عدم توجه به  نیازهای یکدیگر

بسیار مهم است که زن و مرد به احساسات و نیازهای یکدیگر توجه کرده و برای این احساسات ارزش قائل شوند زیرا این نیز سبب می گردد  طرفین احساس خوبی را تجربه کند و این امر بر افزایش کیفیت رابطه عاطفی و حتی جنسی تاثیر بسیار زیادی دارد.

علل طلاق از دیدگاه روانشناسی

5.عدم بلوغ فکری

نیاز است که زن و مرد پیش از ازدواج کردن به بلوغ فکری رسیده باشند و آمادگی پذیرفتن مسئولیت هایشان در زندگی مشترک را داشته باشند. درک کنند که ازدواج تنها در پوشیدن لباس عروسی و جشن و..خلاصه نشده و نیاز است که از بایدها و نبایدهای ازدواج به خوبی مطلع بود.

6.عدم ابراز علاقه و محبت

یکی از علل طلاق از دیدگاه روانشناسی نیز عدم ابراز علاقه به همسر می باشد. طبیعتا زن و مرد نیاز دارند که در طول روز از یکدیگر عشق و محبت دریافت کرده و به صورت فیزیکی و کلامی نیازهایشان برای دریافت علاقه ارضاء گردد.

در صورتی که زن و مرد به این مساله توجه نکنند به مرور کیفیت رابطه زن و مرد کاهش پیدا کرده و ممکن است دچار طلاق عاطفی و حتی جدایی گردند زیرا بهانه گیرتر می شوند.

7.تحریک پذیری و خشم

زمانی که زن و مرد نتوانند به درستی هیجاناتی مثل خشم را ابراز کنند می توانند به مرور سبب کمرنگ شدن کیفیت رابطه شان گردند.

8.عدم توجه به نیازهای جنسی

یکی از دلایل طلاق زوجین می تواند وجود مشکلات در رابطه جنسی باشد.

برخی زوجین زمانی که در رابطه جنسی به خوبی ارضاء نمی شوند نیز به جای دریافت راهنمایی از دکتر روانشناس خوب به فکر جدایی می افتند..در حالی که می توان با بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی به خوبی به حل کردن مشکلات جنسی پرداخت.

 9.بی اعتمادی

یکی از علل طلاق از دیدگاه روانشناسی این است که زن و مرد در زندگی مشترک نسبت به یکدیگر بی اعتماد هستند..بی اعتمادی می تواند سبب بروز اختلافات بسیار زیادی شده و رابطه بین زوجین را سرد سازد.

در صورتی که زن و مرد نسبت به همسر خود بی اعتماد هستند بهتر است از مشاور روانشناس کمک بگیرند تا بتوانند به مرور به علت یابی ریشه ای شکاکیت خود پرداخته و با کمک روانشناس آن را درمان نمایند..علل متعددی برای طلاق از دیدگاه روانشناسی وجود دارد که سعی نمودیم به اکثر آن ها اشاره نماییم.

می توان جهت بهره مندی از جلسات مشاوره روانشناسی با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود.

پاسخ خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *